Abdulkerim Suruş (D:1945) Filozof

Abdulkerim Suruş (D:1945) Filozof

10 Haziran 2019 0 Yazar: admin

Abdulkerim Suruş

“Düşünür, felsefeci, teorisyen, mütekellim, isnan hakları aktivisti, akademisyen, şair ve mütercim” 

Hayatı

İranlı düşünür, felsefeci, teorisyen, mütekellim, insan hakları aktivisti, akademisyen, şair ve mütercim Abdülkerim Suruş 1945 yılında Tahran’da doğdu. Asıl adı Hüseyin Hacı Ferec Debbağ’dır. İlköğrenimi esnasında hocası Rıza Ruzbeh vasıtasıyla Mutaharri, Allame Tabatabai, Mehdi Bazergan ve Ali Şeriati gibi şahısların düşünceleri ile tanıştı. Tahran Üniversitesi’nde Eczacılık okudu. Öğrencilik yıllarında Ali Şeriati’nin Hüseyniye-i İrşad’daki derslerine katılıyordu. Eczacılık alanında doktorasını tamamladıktan sonra bir müddet çalışma hayatına girdi. 1972 yılında Bilim felsefesi alanında eğitim almak üzere İngiltere’ye gitti. Burada Bilim felsefesi ve analitik kimya alanlarında eğitim gördü. Londra’da eğitimini sürdürdüğü yıllarda diğer İranlı öğrencilerle birlikte kültürel çalışmalar yaptı. Bu bağlamda bir grup İranlı ve Afrikalı Müslüman öğrenciyle birlikte İmambare isimli bir merkez kurdular. Bu merkezde haftalık seminerler düzenleniyordu. Aynı zamanda burada Ayetullah Beheşti’nin temsilcisi oldu. Çoğu zaman bu seminerlerde konuşmacı olan kişi bizzat Suruş’un kendisiydi. “Diyalektik çelişkiye bir eleştiri” isimli ilk kitabını bu dönemde yayınladı. Marksist öğretilere yönelik eleştiriler içeren kitap çok geçmeden İran’da yayınlandı ve İslamcıların Marksistlerle girdikleri tartışmalarda faydalandıkları temel kaynaklardan birisi oldu. İslam Devriminden sonra İngiltere’deki eğitiminin son yılını okumadan İran’a dönen Suruş, üniversitede epistemoloji dersleri vermeye başladı. İmam Humeyni’nin tavsiyesi ve Suruş’un Karl Popper’in Bilim ve Siyaset Felsefesinden açıkça etkilenmesi onun 1979 İran İslam Devrimi sonrasında İslami Marksizm’in önemli karşıtları arasında sayılmasını sağladı. 1980 yılında İmam Humeyni’nin emriyle, bir grup aydınla birlikte Kültür Devrimi Merkezinin kurulması vazifesini üstlendi. Birçok kişiye göre Kültür Devrimi Merkezi; üniversitelerin kapatılması, hoca ve öğrencilerin üniversitelerden atılmasının baş sorumlusudur. Ancak Suruş bu iddiaları yalanlamaktadır. Sonraki yıllarda giderek İslam öğretilerini sivrice sorgulamaya başlayınca sık sık İslam rejimi ile karşı karşıya geldi. Son 10 yıldır daha çok yurtdışında yaşayan Abdülkerim Suruş’un dinsel pozitivizm eleştirileri İran’da özellikle Ulema’nın şiddetli tepkisine neden oldu. Dini lider Hamanei’den ülkede siyasi ve sosyal açılıma gitmesini isteyen açık mektubu bardağı taşıran son damla oldu ve ülkeye gelmeme konusunda son kararını verdi. Tartışmalı cumhurbaşkanlığı seçimlerinde Kerrubi bloğunu destekleyen aydınlar arasında yer aldı. Şu anda ABD’de Georgetown Üniversitesinde İslam ve Siyasi Düşünce dersleri vermektedir. Edebiyat alanında da araştırmalar yapmış olup hâlihazırda Mevlana uzmanları arasında sayılmaktadır. 2009 yılında Foreign Policy dergisi onu dünya düşünürleri arasında yedinci sırada göstermiştir.yazının devamı.

Öne Çıkan Eserleri

  • Nıhad-ı na aramı cıhan. (Telif; 1378) Sırat, Tahran.
  • Kabz u Besti Teoriki Şeriat. (Telif; 1370) Sırat, Tahran.
  • Sünnet ve seculerizm. (Telif; 1381) Sırat, Tahran.
  • Tezad-ı Diyalektiki. (Telif; 1357) Sırat, Tahran.
  • Elm çist, felsefe çist? (Telif; 1357) Sırat, Tahran.
  • Besti tecrübeyi nebevi (Telif; 1378) Sırat, Tahran.
  • Sırathayı Müstekim (Telif; 1378) Sırat, Tahran.
  • İdeolojiyi şeytani. (Telif; 1359) Sırat, Tahran.
  • Hikmet ve maişet. (Telif; 1369) Sırat, Tahran.
  • Mesneviyi Manevi. (Telif; 1375) Sırat, Tahran.